söndag 18 september 2011

Ett ömt, respektfullt ögonblick

I dag såg jag ett helt underbart program på tv!

När ställer man sig upp i sitt vardagsrum och applåderar ett program
man sett på tv?

Ja,  kanske som i dag, när jag sett och lyssnat på Daniel Barenboim  



som spelar Tjajkovskijs Pianokonscrt nr 1 B- moll med Munchner Filharmoniker. Fantastisk musik! Fantastiska musiker! Fullsatt, jublande konserthus.

Se och lyssna:

http://www.youtube.com/watch?v=g8ZWXfYLwUU

http://www.youtube.com/watch?v=ZRhnx34wdG4&feature=related

http://www.blogger.com/post-edit.g?blogID=3489395726735067621&postID=4483036380243278642


Men det vackraste ögonblicket kommer på slutet - Tjajkovsijs underbara musik är färdigspelad, applåderna dånar, stående ovationer - då omfamnar dirigenten Sergiu Celibidache


Sergiu Celbidache, 1912 - 1996


 sin pianosolist, och i omfamningen ligger en sådan ömhet, förutom en ömsesidig respekt...

Den ömheten, den respekten uttrycker: vi har delat ett konstnärligt skapande tillsammans, du och jag, vi har ihop genomlevt den här musikresan...och nu är vi ute på andra sidan, gemensamt förändrade, förenade...

Den sista beröringspunkten i omfamningen blir mellan de två musikernas händer - under bråkdelen av en sekund ser det ut som om Celibidache tänker kyssa Barenboims hand...men så fullföljer han inte den åtbörden, utan släpper handen...



-Barenboim är en intressant person. Född 1942, judisk-argentinsk, ett  musikaliskt underbarn.

När han står där, framför Munchens välsituerade konsertpublik, så tackar han för appplåderna, ganska avmätt. - Vad tänker han? En judisk man som spelar piano gudomligt - för ättlingarna till nazisterna som gjorde allt för att utrota hans folk - ja kanske tänker han inte alls så.

Barenboim är radikal.Bland annat gjorde han skanddal genom att, trots förbud, spela Wagner på en konsert i Israel ( ouvertyren till Tristan och Isolde) som extranummer - Wagners musik är större än senare tiders nazister och dessas hyllningar av den, menade han.

Han är också kritisk till Israels politik mot Palestina.

)




I dag är Barenboim sedan 2000 chef för Berliner Staatsoper Unter den Linden.         


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar