tisdag 26 april 2011

Juholthatet - Palmehatet i repris?Mobbning och mediadrev

Har du sett Håkan Juholts tal vid s-kongressen lördagen 26 mars? Titta annars här:

http://www.socialdemokraterna.se/Extrakongress-2011/Hakan-Juholts-linjetal/



'We wont back down - vi viker inte ner oss'. Foto: Anders Löwdin




- Vad man också ser när man lyssnar på talet är hur alla i publiken från att ha varit vänligt förströdda plötsligt blir käpprakt uppmärksamma och sedan sitter som förhäxade en hel timme:

-Vilket tal!

- Vilket innehåll!

- Och vilken retorik! Vilket proffs!

- Fullständigt lysande!

- Äntligen ett innehåll i den socialdemokratiska politiken, och äntligen en tydlighet!

- Vad kamerorna inte visade är hur samtidigt hela journalistkåren fullständigt tappade hakan. -Vilken överraskning! Vilken sensation!

När SVT efteråt försökte intervjua sina kommentatorer Margit Silberstein och Mats Knutsson var det påfallande hur famlande de var - vad hade de för kritik att komma med, hur skulle de låta bli att låta fullständigt panegyriska?

Men snart laddade hela den borgerliga pressen om. I ledare efter ledare, i reportage efter reportage, försökte man hitta fel och brister hos Juholt, eller hos de närmaste medarbetare han valde ut. 

Bara processen att göra sig av med de medarbetare som omgivit Mona Sahlin och svarat för den värsta valförlusten någonsin i socialdemokratins historia - bara den processen blev nu fel - ja, grym och  orättfärdig ( som om inte varje företag sparkar en inkompetent ledning, som om inte Reinfeldt gjorde samma m sak när han blev partiledare, som om det inte vore naturligt att skaffa sig mera dugliga personer att jobba ihop med?).

Plötsligt hade pressen glömt att man i månader hackat på de socialdemokratiska tråkiga betonghäckarna, på Östros och Nuder och Österberg, så tråkiga att klockorna stannar - när man nu fick något annat, något helt nytt, då var det fel!

Nej, inte fel - men farligt.

I åratal har moderaterna vant sig vid det ofarliga motstånd Mona Sahlin och hennes närmaste erbjudit. När exempelvis Reinfeldt ombads berätta vilket i Mona Sahlins politiska gärning han skulle komma ihåg henne för, så svarade han: "Att hon lyft fram HBT-personernas behov i ljuset..." -se länken:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12497349.ab

 Kan man vara mer elak än att förklara att det är endast denna ganska marginella fråga som blir det han minns av ledaren för det största partiet i Sverige?

När så det träder fram en ledare som Håkan Juholt, som har just det som alla efterlyst - en tydlig politisk agenda, därtill retoriskt lysande framlagt och därtill med karisma - det är klart att alla blir förstummade.

Tydligen hade man hoppats på just någon ofarlig person av typ Östros som man kunde gnälla lite lagom på. Men det här - det här kunde bli en Farlig Motståndare.

Vad gör då de borgerliga medierna? På alla sätt försöker man nu kritisera Juholt och socialdemokraterna. Efter en debatt mellan finansminister Anders Borg och socialdemokraternas nye ekonomiske talesman, Tommy Waidelich


Tommy Waidelich


visste tv-kommentatorerna KG Bergström och Margit Silberstein  inte hur de skulle göra ned nykomlingen Waidelich - han var i stort sett totalt värdelös. Som en tv-kritiker skrev: ge KG Bergström ett jobb som ledarskribent i den borgerliga pressen, någon objektiv tv-kommentator är han inte...

När man inte kan angripa Juholts sakpolitik, där han ju just skjutit in sig på motståndarnas svaga punkter, plus att han formulerar en ATTRAKTIV FRAMTIDSVISION,  eller BERÄTTELSE, som man också efterlyst,försöker man misskreditera honom på alla möjliga vis.

Först letar man upp eventuella fel på hans särbo. När inte det ger effekt gör man det bottennapp till personangrepp som Expressen lånade sig till på påskdagen: någon har tjuvlyssnat på Juholts privata samtal i en hotellbar med sin särbo, båda på semester i Istanbul, och man slår stort upp att Juholt mumlat att han "tyckte dry martinin var för dyr" - "15 turkiska lire eller 60 svenska kronor" .

Man har också smygfotograferat Juholt, men vågar inte skriva ut vem fotografen var ( för det var väl inte SÄPO-vakterna...?!). 

Expressen 110424:


Han var upprörd och frågade servitören om hans Dry Martini verkligen kostade 15 lire, vilket motsvarar 60 kronor. Juholt tyckte att Martinin var för dyr. "15 lira för en Martini", muttrade han högt för sig själv, säger en svensk turist som var på samma restaurang.



Detta över ett helt uppslag, plus löpet, plus förstasidan av Expressen på söndagen!

Expressen fortsätter sin kontinuerliga misskreditering av Juholt. Juholt sommarpratade i radion 7 juli - en sommarpratare är ju  oftast en känd och/eller framstående person som på något vis  i sitt program ska öppna upp sin officiella kändis-persona
och visa sin privata musiksmak.

- Vad gör då Expressen, på ledarplats?

Först rubriken: Pastor Juholt...

Sedan:

"...Han lät som en mix av Pastor Jansson och fredliga förskolefröken. Men Håkan Juholt leder Sveriges största parti. Då funkar det inte att till stor del prata emotioner. Känsligast kille eller tjej vinner inte. Mona Sahlins öppenhet i detta avseende bidrog till hennes svårigheter att vinna förtroende..."



Expressen  förlöjligar detta med att ha känslor, att "investera i
varandra" och säger också att man inte förstår varför sommarprataren  använder förnamn. 

När Juholt nämner massmördaren Breivik vid förnamn så är det just för att försöka förstå hur en liten vanlig pojke, Anders, som vuxen kallblodigt kunde skjuta ihjäl 69 barn och ungdomar. 

Juholt inleder  sitt program med att beskriva hur han från sitt fönster ser en liten pojke lyckas vända ett djur från ryggläge till att det kan ta sig fram igen, och hur glad han blir när han lyckas och djuret springer i väg. Sedan tar han upp "Anders". Jag tycker kopplingen var glasklar för visst undrar vi väl alla hur  man kan bli en människa som utför ett sådant illdåd som Breivik.


 

- Den här systematiska förföljelsen och förlöjligandet och förminskandet avJuholt liknar väldigt mycket den mediala behandling Barack Obama fick utstå under det år han kampanjade för att bli USA:s president. Man skrev att han inte var född i USA utan i Afrika, man skrev att han inte var kristen utan muslim, och








man ritade en nidbild av honom och hans hustru, utklädd till mörkhyad Al Quaeda-terrorist med stort afro-burr och grön khakiuniform, när de tillsammans  gjorde en "fist-bump" över maskingeväret framför öppna spisen i Vita huset ( "Ja! Vi vann!") ( och det på omslaget till gamla anrika kvalitetstidskriften The New Yorkers julinummer 2008).

Det gick så långt, att hemsidan för Obamas valkampanj startade en särskild avdelning

http://www.fightthesmears.com/index.html


där man bemötte och vederlade allt förtal och lögner. Den avdelningen hade fullt upp under hela valkampanjen. Exempel om Michelle Obama:

A recent email smear falsely claims Michelle ordered room
service, but she never even stayed at the hotel.

Get the Facts


Men - det är inte bara den smutskastning Obama fick utstå som medias nuvarande behandling av Juholt liknar. Det är också något mycket smutsigt i Sveriges egen politiska historia: det accelererande Palme-hatet under 70- och 80-talen, se:


http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/palmehatet-grodde-i-alla-klasser



Palme förtalades, lögner spreds, nidbilder tecknades - och många var de bilägare som efter Palmemordet skamset fick skrapa bort de bakrutestreamers de haft i sina bilar med texter som  "Palme bör skjutas" och annat.





Nu ser vi som i en repris hur en liknande "hata Juholt-kampanj" seglar upp. Ska det leda till samma tragiska slut som i fallet Palme innan belackarna tystnar?


- Men - varför går man ut så hårt? Varför dessa låga personangrepp?

( Precis som om vi inte alla muttrat i någon bar utomlands någonstans, någon gång, att drinken var för dyr...


 ....)
Dry Martini: 5 cl gin, 1 cl torr vermouth, en grön oliv


- Jag tror det handlar om rädsla.

Rädslan för att nu har det kommit någon med något bättre än det vi har kunnat erbjuda.
Men framförallt: rädslan för att förlora makten.


 
P.S.1:Se också Håkan Juholts kommentarer till Expresssen :
http://www.expressen.se/nyheter/1.2414869/juholt-talar-ut-om-barsnacket


P.S. 2:  11 04 30: I morse på TV4 berättade Håkan Juholt, att Expressen bett honom om ursäkt - därför att det var ett mail från en god vän som han läste upp för sin särbo Åsa, och det var vännen som skrivit att "Reinfeldt har inte personifierat en enda fråga under fem år vid makten, men du har redan efter en månad personifierat kulturen" ....något som tjuvlyssnaren tolkade fel och förde vidare som att det var Juholts egna ord om honom själv.

P.S. 3:  Komplettering 110821: en läsarkommentar 11/8 till Expressens ledare från 8 juli:
,

SVD har också skrivit en ledare om Juholts sommarprat.
Nästan exakt samma innehåll. Håna, förlöjliga.
Ekokammare?

Nu har väl liken i Norge kallnat så högerns hat kan fortsätta.

fredag 22 april 2011

Modemanifestet - sluta shoppa !

 Samtidigt som  jag sammanställt inlägget om de modedesigners Michelle Obama tycker om, har jag läst en bok, Modemanifestet, av modejournalisten Sofia Hedström och fotografen Anna Schori.




Sofia Hedström är tjejen som bara fick nog - en tjej som många andra, som  tog sig en runda i butikerna och kollade vad som fanns, som slentrianshoppade var och varannan dag, som köpte en ny fredagstopp till kvällen, som tröstade sig med ett nytt klädesplagg.

Sofias lägenhet liknade mer och mer en jättelik walk-in garderob, Hon räknade till 71 klänningar som hon hade i sin ägo. Många av sina klädesplagg hade hon aldrig använt, prislappen satt till och med kvar.

.
 Sofia vid några av sina kläder

Sofia bestämde sig för att göra något radikalt: att inte köpa ett enda nytt klädesplagg under ett helt år. I stället skulle hon använda sig av de kvalitetskläder hon hade, göra om dem, variera dem, vårda dem.


Den lilla svarta



Till saken hör, att Sofia inte är vilken tjej som helst. Hon är modejournalist! Hon har bevakat över fyrtio modeveckor i modestäder som Paris, New York och Sao Paolo, är modebloggare för Svenska Dagbladet, och har jobbat som modereporter för SVT och NRK. - Ett modeproffs alltså, just en sådan som ska hålla reda på de senaste trenderna, vad som gäller och vilka nyckelplagg vi "måste" skaffa oss.

- Hur skulle hon kunna klara att göra precis tvärtom, att vägra följa de senaste lockropen och låta bli att trendshoppa?

- Svaret är, att Sofia fick ett slags insikt: hela 2000-talet har karakteriserats av en trendhysteri. Det billiga supersnabba kedjemodet har fått oss att konsumera kläder i en takt som om det vore snabbmat.

Dessutom: nya kläder tär på naturen och därmed påverkar de allas vår framtid.





"Om du avstår från att låta ett enda trendigt plagg slinka ned i en blank shoppingpåse kommer det att göra skillnad. För miljön och för naturen."

Modemanifestet kan sammanfattas i  uppmaningen: Vägra vara modeslav! Börja i stället tänka kreativt kring din egen klädstil! Förnya din garderob och din klädstil utan att shoppa!

I Modemanifestet beskriver Sofia inledningsvis hur hon klarade ett helt år utan att shoppa nya kläder. Hon berättar hur hon började fokusera på de plagg hon redan hade och vad hon kunde göra med dem för att uttrycka sin personlighet. Hon slutade långsamt att frestas av snabbmodet. Året utan att shoppa blev till en helt förändrad livsstil.


 Klassisk trench


Mig har den här boken givit en ändrad syn på kläder och trender. Sofia skriver: Vill du ha ett nytt trendigt plagg - titta i din garderob, du har det redan. - Hon skriver inte: du har det kanske redan, för hon vet.

 - Och hon har så rätt.



Lyssna på Sofia och Anna i P3 populär, tryck på länken
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2785&artikel=4430976


Anna Schori och Sofia Hedström

Modedesigners som Michelle Obama tycker om...

Den här aftonklänningen, the Inauguration Gown, bar Michelle Obama på balerna vid presidentinstallationen i USA januari 2009







Klänningen är skapad av Jason Wu, som är
född 1982 i Taiwan, utbildad i New York:





Jason Wu igjorde sin första kollektion 2006
Han gör funktionella vackra kläder, också sportkläder, för den moderna kvinnan.


Jason Wu 


Jason Wus mamma i Taiwan grät av lycka när hon fick veta att Michelle Obama skulle bära en av hans kreationer, och mamman ringde sin son och berättade och också han  grät av lycka och tacksamhet.Han hade fått beställningen av Michelle Obamas ombud i Chicago och visste inte vem som skulle bära hans kreation, bara att det var en "mycket speciell person".

Läs om Jason Wu i Sunday Times:

http://women.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/women/fashion/article6010820.ece





Den vita fodralklänningen nedan som Michelle Obama bär är designad av en annan ung amerikansk klädskapare, Rachel Roy:


Michelle.Obama.Rachel.Roy.SOTU


Rachel Roy, född 1974, är en kläddesigner som från 2005 lanserade sin första egna kollektion. Hennes kläder bärs av kända kvinnor som Michelle Obama,  Kate Hudson, Jennifer Garner, Iman, Lucy Liu, Sharon Stone, Penélope Cruz . Rachel Roys bror är för övrigt  förste curator på Modern Museum of Modern Art i New York.


Rachel Roy kom efter college till New York , där hon arbetade som stylist för tidskrifter och musikvideos. Hon blev praktikant hos klädtillverkaren Rocawear, där hon blev creative director för dam- och barnklädesavdelningarna. 2005 she  lanserade hon sin egen första kollektion. 


2009 kom Roys lite billigare kollektionslinje,RACHEL Rachel Roy collection, med sportkläder, skor och accessoirer.


File:Rachel Roy 3 Shankbone 2009 Vanity Fair.jpg

Rachel Roy, Tribeca filmfestival 2009.
foto: David Shankbone för Vanity Fair,





Moises de la Renta

Michelle.obama.moises.BIG
designer: Moises de la Renta





Moises de la Renta är bara 25 år gammal, adoptivson till den kände modeskaparen Oscar de la Renta. Moises har redan gjort två egna kollektioner och samarbetar med klädmärket Mango.

 Thakoon Panichgul






Thakoon Panichgul (Thai: ฐากูร พานิชกุล, född  1974 i Thailand, flyttade med sin familj till USA när han var 11 och växte upp i Omaha, Nebraska.






Michelle Obama bar en blommig klänning designad av Panichgul den kväll som hennes make,  Barack Obama, accepterade demokraternas nominering av honom som presidentkandidat 2008.






J Crew




J. Crew  är en postorderfirma, grundad 1983, som säljer dam-, herr- och barnkläder, skor och accessoarer. Michelle Obama bär inte bara dyrbara designkläder utan även vardagskläder från exempelvis J.Crew.

Koftan ovan kostade 298 dollar - när Michelle Obama burit den vid ett statsbesök i London blev den omedelbart totalt slutsåld.




Jason Wu, igen:


P103111LJ-0438

Den här vackra Jason Wu- klänningen bar Michelle Obama nyligen i Vita Huset, här tillsammans med gästen Caroline Kennedy Schlossberg, när de båda skulle hålla anföranden i samband med 50-årsjubileet av the White House Historical Association, oktober 2011.

(Mrs. Obama använde samma klänning på omslaget till Vogue mars 2009.)

Jason Wu, född 1982, är också mannen bakom den fantastiska balklänningen som Michelle Obama bar på invigningsbalerna januari 2009 ( se ovan).



Doo-Ri Chung

Doo- Ri Chung är född i Korea - hon har designat den lila/purpurfärgade  aftonklänningen nedan som Michelle Obama bar vid middagen på sydkoreanska presidentparets statsbesök, 13 oktober, 2011.




Det var klänningen nedan som Mrs. Obama sett ur Doo-ri Chungs vårkollektion 2012 
som gjordes om för att
bättre passa tillfället och bärarinnan:




Doo-ri Chung, född 1973, dotter till sydkoreanska emigranter med kemtvätt på Manhattan, är nu
the American dream come true, enligt många tidningsartiklar efter Michelle Obamas aftonklänning:

The Washington Post has an interview with Doo-Ri Chung. 
“We were contacted after our spring show,” Chung recalled. The first lady’s office told her that “they really loved the strapless purple gown.” But all parties both knew there were some modifications that needed to happen. “What we showed was a lot more risqué than what the First Lady could wear. Obviously a thigh-high slit would not work.”
A more modest slit remained, leading up to a high-waisted belt. Chung noted that she accommodated a usual Michelle Obama accessory, while the First Lady respected the fabric choice that the designer favors. “Jersey, of course. Signature to the house!” she said with a laugh. “I appreciate the dress she asked for doesn’t veer off what I usually do."
For those curious about the original dress, I believe it was likely this dress from doo.ri Spring 2012 that was modified into a custom gown for the First Lady. 
"Doo-Ri Chung talks about her state dinner dress" [Washington Post]
"NYC designer 'thrilled' Michelle Obama wore her dress to state dinner" [New York Post]
"Michelle Obama stuns in violet gown" [NBC Nightly News]







Mrs. O bar en klänning designad Roksanda Ilincic när hon 

talade inför blivande universitetsstudenter på Georgetown

 University ( 8 november 2011);


  


"Ta er ut ur era bekvämlighetszoner, comfort zones", sade 

mrs. Obama till studenterna. En student berättade att han

 var rädd för att åka till college och Michelle Obama uppmanade honom och de övriga att inte 

låta fruktan styra deras liv. Hennes råd för collegestudierna var: att inte skjuta upp saker, att 

kunna be om hjälp samt att inte skaffa sig kontokortsskulder.







Roksanda Ilincic at home in London.
Roksanda Ilincic, modedesigner från Serbien, som flyttade till London 2000 och utbildade sig där, även studerade arkitektur- Läs om henne på:
http://fashion.telegraph.co.uk/article/TMG8555379/World-of-designer-Roksanda-Ilincic.html


Hanukkah i Vita Huset 8 december, 2011: en underbar, djupblå sidenklänning, design Rodarte

Photo by Mandel Ngan / Getty Images



Rodarte Rodarte is a brand of clothing and accessories founded by Kate and Laura Mulleavy. The Mulleavy sisters are U.C. Berkeley graduates from Aptos, California,[1] and have received a number of industry awards since the line's inception in 2005.[2][3] The sisters have also collaborated with Gap and Target, on limited edition pieces




.








- Men vad är Hanukah för en judisk högtid?



Hanukkah firas mellan den 25:e Kislev till 3:e Tevet enligt den judiska kalendern, vilket vanligtvis infaller i december efter den kristna kalender. Hanukkah firas till minnet av judarnas, mackabéernas, seger över de grekiska härskarna (164 f. Kr). Man firar både en liten judisk nations seger över det mäktiga Grekland, men även den judiska trons andliga seger över Hellenismen och grekerna. Helgen firas med anledning av den andliga aspekten av segern och miraklet med oljelampan; en mängd helig olivolja som skulle brinna i Templets kandelaber en dag, varade i åtta dagar; den tid det tog för templet att återinvigas.

Hanukkah firas i Israel liksom i diasporan, under åtta dagar. Den viktigaste symbolen för denna högtid är att man tänder ljus varje kväll; ett den första, två den andra och så vidare; för att fira minnet av miraklet i templet. I Israel fokuseras Hanukkahs budskap mycket på Israels självständighet. I diasporan är det vanligt att man ger varandra presenter, liksom att man leker med en dreidl  - en leksakssnurra. Snurrans sidor är markerade med hebreiska bokstäver som bildar orden i buskapet ”Ett stort mirakel skedde här”, medan bokstäverna i diasporan är ändrade till ”Ett stort mirakel skedde där” (med där avses i Israel). Under Hanukkah-veckan är skolorna i Israel stänga, men inte arbetsplatserna.




-Det är lite kul med ljusstaken - man tänder ett ljus i den dag 


1, två ljus dag 2 osv - ungefär som vi gör med vår 


adventsljusstake! Hannukah kallas också Ljusets högtid,


Ljusstaken, den nioarmade menorahn, kallas hanukiah, ses 


även den på bilden ovan.


lördag 16 april 2011

En muslim

Häromdagen tog jag en cappucino på ett café vid Möllan, Möllevångstorget i Malmö. Klockan var framemot eftermiddagen och torghandeln började redan mattas av: "10 kr kilot. Bara 10 kronor!" började försäljarna ropa bland gurkor, blomkål, auberginer och berg av bladpersilja och purjolök, och de skrattade mot varandra mellan de färgrika stånden...


Möllevångstorget, Malmö



....och människorna som trängdes där, kvinnor med shoppingvagnar, fäder som passade småbarnen medan hustrun gjorde inköpen, tonårstjejer som köpte sitt äpple och viskande anförtrodde varandra Stora Hemligheter medan de ur ögonvrån kollade in killarna som drog förbi i högljudda klungor.

Äldre herrar av typ gubbar stod en bit ifrån, tigande med uttryckslösa ansikten, och iakttog folklivet.







Jag vände mig mot mitt sällskap, en kvinna jag nyligen blivit bekant med. Hon gjorde ett bittert och uppgivet intryck och berättade omigen historien för mig om hur hennes bror blivit mördad därborta, i det forna hemlandet, för nu snart fem år sedan.

Uppenbarligen hade hennes liv stannat där. Hon hade ingen glädje i sin tillvaro nu, inga framtidsplaner, och hon såg inte färgerna, rörelsen, solskenet ute på torget framför oss.

Jag funderade på hur jag skulle kunna bryta hennes fixering vid det förgångna, få henne att vilja leva igen, att uppleva möjligheterna, se glädjen och livet runt omkring henne.

(Fyra åttaåringar sprang just lyckliga och jagade varandra genom de smala gångarna mellan stånden, utmärkta att gömma sig bakom... 


 ... )



"Vet du, det var någon som sade ´Låt de döda begrava sina döda...´ - älska varandra nu, så som jag har älskat er..."

Jag tog sats, sedan förtydligade jag: "Det var Jesus som sade så - vet du vem han var, han finns ju i Koranen också..."

Hon mötte min blick, mycket bestämt och svarade:
"Jag älskar Jesus."

- Jag blev stum. Vad menade hon? Men jag tog tag i detta lilla halmstrå:

"Farnaze, de döda kommer inte tillbaka. Du däremot - du har nu, just nu, tre fina barn som det går bra för i skolan, de har kompisar, de trivs. Det klarar de därför att du har varit en så bra mamma för dem.
Du har en man som älskar dig. Det gör han, därför att du har varit så fin mot honom. Dina barn och din man, de lever nu, de behöver dig nu. De väntar på att du ska lämna den där förlamande sorgen. - Låt de döda begrava sina döda."

Farnaze lyssnade på mig, sedan gav hon mig samma bestämda blick igen och upprepade:

"Jag älskar Jesus."




söndag 3 april 2011

"Suicide surfers"


Vad är en "suicide surfer"?








Suicide surfers är människor som funderar på om livet är värt att leva och som surfar på internet för att söka information om självmord, antingen information som visar på stöd och hjälp mot självmordstankar, eller också motsatsen.

 - Motsatsen?

- Motsatsen finns, nämligen internetsajter som faktiskt beskriver metoder för att begå självmord, och till och med försöker uppmana till självmord. Det är alltså detta de yngsta, mest sårbara individerna kan ta del av när de känner sig deprimerade, olyckliga,ensamma, utan stöd och har tankar på självmord.


Suicide surfers har större risk att dö än människor i genomsnitt - därför att vi vet om självmordsbeteende, att det ofta är impulsivt. En individ kan söka information om suicid på nätet, men han kan lika gärna avledas från sina tankar.






Dr Keith Harris, University of Queensland, Australien, har undersökt över 1000 suicidala  nätsurfare varav han identifierade 500  ”suicide surfers”.  

Keith Harris menar att dessa människor för en inre dialog om huruvida de ska leva eller dö, vilket de inte alltid  bestämt sig för när de söker självmordsinformation.

 I stället vill de på nätet hitta stöd för endera valet.








Sedan år 2005 förbjuder australisk lag pro-aktiva suicidsajter ( enligt lagförslaget Criminal Code Amendment, Suicide Related Material Offences Act, 2005, No 92).
 Samtidigt med ett sådant förbud är det viktigt att ha information på internet om var hjälp finns att få för människor med suicidtankar och suicidplaner.


 På Internet finns på engelska, på sökordet ”suicide”, en sådan positiv nätsajt, som avråder från självmord och visar att hjälp finns att få ( ”Thinking about suicide? Read this first!”).
På svenska har Västsvenska nätverket för suicidprevention publicerat en liknande information som man kan  ladda ner ”Psykisk livsräddning, en första lektion om suicidprevention för dig som tänker på självmord”, en 12-sidig broschyr som talar hjäl-
pande direkt till den som har självmordstankar (http://www.suicidprev.com/).





Via www.ki.se/suicid kommer man till svenska statens expertenhet för självmordsprevention, NASP (Nationell prevention av suicid och psykisk ohälsa). Också här finns på hemsidans startsida information om var man kan få hjälp om man har tankar på självmord.

Den bästa hjälpen kan du som medmänniska ge till en kompis, arbetskamrat eller anhörig med självmordstankar om du stannar upp och lyssnar, visar att du bryr dig, att du vill hjälpa.


Då visar du nämligen med ditt beteende att den andra människan är värdefull. En individ med självmordstankar eller självmordsplaner har mycket lågt självförtroende - han är i sina egna ögon inte ens värd att leva.
Om du stannar upp, tar dig tid, sitter i lugn och ro ned med den andre ( Lévinas´ Den Andre) så visar du att du tycker han har ett värde, och att han inte ska dö.
På så vis blir du lite en hävstång för den andre tillbaka till en gnutta förhöjt självförtroende. Det blir första starten att gemensamt söka professionell hjälp.



  De senaste 25 åren har antalet självmord i Sverige nästan halverats. 1980 avled  2243 individer till följd av självmord, mot  1467 år 2008.   Självmorden i Sverige har alltså minskat, men det gäller åldrarna över 25 år.
I åldersgruppen 15-24 år har ingen minskning av antalet självmord kunnat ses sedan 1990-talets början. Det är just i dessa åldrar som den största användningen av Internet 
 återfinns.









lördag 2 april 2011

Sappho - Sapfo...

Sapfo, ca 630 - 570 fKr,
har skrivit en av världslitteraturens mest fantastiska kärleksdikter:


Gudars like syns mig den mannen vara,
han som mitt emot dig kan sitta, han som
i din närhet lyss till din kära stämmas
älskliga tonfall
och ditt ljuva, tjusande skratt som alltid
i mitt bröst bragt hjärtat i häftig skälvning.
Ser jag blott dig skymta förbi mig flyktigt,
stockar sig rösten;
tungans makt är bruten och under huden
löper elden genast i fina flammor;
ögats blick blir skymd och det susar plötsligt
för mina öron.
Svetten rinner ned och en ristning griper
all min arma kropp. Jag blir mera färglöst
blek än ängens strå. Och det tycks som vore
döden mig nära.
översättning Emil Zilliacus


File:Head of Sappho Smyrna Istanbul Museum Hellenistic period.JPG
Sapfo, Smyrna Istanbul Museum, marmorkopia från hellenistisk period
foto P. Vasilidis


 Sapfo (Σαπφώ, Sappho )
var en grekisk kvinnlig lyriker från ön Lesbos i Grekland.
Hon var gift med en förmögen man med vilken hon hade en dotter, Kleis. Hon hade också en älskare vid namn Alkaios, som är den andre av Lesbos berömda poeter. Sapfo avslutade sitt liv genom att kasta sig ut i havet från en hög klippa.

Sapfo är den första kända kvinnliga poeten i historien och anses ha förestått ett slags flickskola, vars elever hon ibland,enligt traditionen, blev förälskad i. Till eleverna skrev Sapfo bröllopsoden då de lämnade skolan för att gifta sig. Mycket få fullständiga dikter är bevarade;


Plejaderna sjunka
och månen
försvinner

och midnatten kommer


minuterna hasta
 jag ensam
får ligga och vänta

ensam.


(översättning Hjalmar Gullberg, nedan en annan tolkning:)


Plejaderna sjunkit och månen
gått ned,
och midnatt är inne.


Vår mötestimme är liden
men ännu ligger jag ensam.



översättning  Emil Zilliacus





Kap Sunion, udde på Attikas sydspets, ca 70 km söder om Aten. Här uppfördes
 Poseidontemplet på  400-talet fKr (flygfoto)




Av Sapfos en gång nio böcker återstår endast en hel komplett dikt och några hundra diktfragment.  Här ett sådant fragment:

Här kring källans sorlande våg

en vindils
svala viskning
 

drar genom apelkronan,

och från bladens sövande prassel

 duggar

över oss dvalan.
 

översättning av Emil Zilliacus




Datei:Kap Sounion.jpg
Solnedgång vid Poseidontemplet, Kap Sunion