torsdag 3 februari 2011

Snälla flickor får aldrig chefsrummet ...

Det är vi kvinnor själva som saboterar våra karriärer. Det är faktiskt vi som för egen maskin lägger på glastaket!

Hur då?

Genom att du spelar din könsroll också på jobbet - är den hjälpsamma, gulliga, som jobbar hårt hela tiden ( utan att förstå att det är på de överhoppade fikapauserna som man bondar, nätverkar  och skapar plattformar som är nödvändiga för att få stöd för dina idéer), och som ibland till och med gör andras arbetsuppgifter, för "det är enklast", och som alltid behöver känna dig omtyckt - och alltså inte vågar hävda din integritet.






Vad är det mer för krokben du lägger för sig själv? - Du inreder ditt arbetsrum som om det var ditt vardagsrum. Du låter folk slösa med din tid. Du beskyddar oduglingar. Du ger efter för översittare. Du låter jobbet inkräkta på ditt privatliv.Med mera. 

Lois P Frankel heter författaren till "Snälla flickor får aldrig chefsrummet - 101 omedvetna misstag kvinnor gör som saboterar deras karriär" från 2004, svensk översättning Brutus Östlings förlag 2006. Det är en mycket tänkvärd bok ( som också killar har glädje av).

- Vad är alla dessa karriärsaboterande misstag uttryck för? - Jag tror att det främst handlar om dålig självkänsla.







Men också en feltolkning av vad situationen på arbetsplatsen egentligen är: inte ett ställe där man säljer kläder, eller fakturerar, eller producerar tv-program.

Utan ett ställe som egentligen är en scen. Scenen för ett skådespel där sociala grupperingar bildas, som sedan kan vinna maktpositioner eller hamna i utanförskap. Det är i dessa grupperingar, eller i spelet mellan dem, som det avgörs var du själv hamnar i organisationen.

-Hur når du då vidare på jobbet?

Känn dig själv och vad du är intresserad av. Jobba på att utöka dina kunskaper, skaffa dig en nisch och håll dig uppdaterad där. 

Minns, att du arbetar alltid tillsammans med andra. Själva verksamheten är faktiskt mindre viktig än det sociala samspelet på jobbet - det samspelet kan stjälpa dig eller befordra dig. Några enkla regler:

Var vänlig, positiv och hjälpsam.
Tala inte illa om andra.
Intressera dig för andra - prata inte bara om dig själv... men var heller inte för sparsam med personlig information.


Hoppa inte över möten. Möten är ett tillfälle att se och bli sedd, informeras om vad som pågår och själv informera om vad du håller på med.

- Ja, Lois Frankels bok är en riktig guldgruva, full av konkreta råd hur du genom ökad självrespekt får större framgång på jobbet.


Bokens budskap kan sammanfattas i  insikten om att den kvinnliga konventionella könsrollen är så förkrympande, också när den tillämpas i arbetslivet.

Donatellos David, Florens, ca 1445 (Goliats avhuggna huvud under Davids fot)


Den rollen är också oärlig.

Egentligen vet du att du är både smart, kompetent och kul. - Stå för det!



Lois P Frankel. Snälla flickor får aldrig chefsrummet - 101 omedvetna misstag kvinnor gör som saboterar deras karriär. 2004, svensk översättning Brutus Östlings förlag 2006




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar