Aftonbladet ger sig inte.
I dag, 8 november, publicerar man följande artikel:
Tick, tack, tick, tack...http://www.aftonbladet.se/nyheter/juholtskris/article13902022.ab
Juholtdrevet fortsätter.Taktiken är den Aftonbladet använt sig av under hela drevet - insinuanta påståenden, anonyma källor ("tung S-politiker"), en antydan om att väljarnas "tålamod snart är slut" - tålamod med vaddå?
S har i dag knappt 25 % av rösterna, ungefär samma som för ett år sedan. Röstsiffran handlar om en opinionsundersökning från de sista dagarna, inte om ett riksdagsval. - Det är tre år till valet, inte tre veckor.
Tålamod. Väntan.
Vad är det Aftonbladet menar att Juholt nu ska "bevisa"? - Han har redan friats (vilket Aftonbladet inte låtsas om) från brotts- eller bedrägerimisstankar, han har inte brutit mot några regler om halva hyresbidrag från riksdagen - någon sådan regel fanns inte, förutom den som Aftonbladet faktiskt själv hittade på. (Har ni sett någon ursäkt från Aftonbladet?)
Ändå fortsätter Aftonbladet att veva.
När sympatisörer med S kommenterar, som i gårdagens Aftonblad, 7 november, där Lena Mellin hade skrivit något liknande Juholt-kritiskt och ifrågasättande - då ligger sju pro-Juholtkommentarer ute på nätet någon timme, sedan stryks alla kommentarer.
(Men man öppnar kommentarsfunktionen ett dygn efteråt, när ingen läser en gammal artikel - så att det inte ska verka som att man undviker debatten.)
När sympatisörer med S kommenterar, som i gårdagens Aftonblad, 7 november, där Lena Mellin hade skrivit något liknande Juholt-kritiskt och ifrågasättande - då ligger sju pro-Juholtkommentarer ute på nätet någon timme, sedan stryks alla kommentarer.
(Men man öppnar kommentarsfunktionen ett dygn efteråt, när ingen läser en gammal artikel - så att det inte ska verka som att man undviker debatten.)
I dag, 8/11, är det mest hackande Juholtätare som kommenterar - de kommentarerna får ligga kvar.
Jag tror Aftonbladet underskattar sina läsare.
Jag tror Aftonbladet underskattar sina läsare.
Aftonbladet och Svenska Dagbladet (med beteckningen Oberoende moderat) ägs båda av den vinstdrivande mediekoncernen Schibsted. Årsskiftet 2010/11 flyttade de båda tidningarna också in i samma hus vid Centralstationen i Stockholm, "sambos på riktigt".
Chefredaktörerna Jan Helin, Aftonbladet, och Lena K.Samuelsson, Svenska Dagbladet
Chefredaktörerna Jan Helin, Aftonbladet, och Lena K.Samuelsson, Svenska Dagbladet
Precis som Dagens Nyheter och Expressen, Bonnierkoncernens båda tidningar, delar hus i Marieberg på Kungsholmen i Stockholm.
Svenska Dagbladet går bra medan Aftonbladet rasade 2010 jämfört med 2009, enligt Tidningsstatistik AB;
Största raset drabbar Aftonbladet
som minskar med hela 38 400 exemplar per utgivningsdag, minus 10,7 procent jämfört med 2009 (TS-tidningen 1/2011)
Aftonbladet har i våras, 2011, haft ett vinstras på 45 procent vilket dragit ned Schibstedkoncernens vinst:
Är du bekymrad över Aftonbladets vinstras, Raoul Grünthal?
14:45
Aftonbladets resultat minskade med 45 procent jämfört med första kvartalet i fjol. Raoul Grünthal är koncernchef för Schibsted Sverige.Upplageintäkterna minskade med 14 procent
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar