söndag 22 april 2012

Baseboll keps för 15 500 kronor!

Visst  har man länge anat att det på vissa modevaror sätts fantasipriser.


Nu har Daniel Björk i Svenska Dagbladet skrivit en avslöjande artikel
http://www.svd.se/kultur/dyrkopt-exklusivitet_7005605.svd

där han visar, att det inte är plagget i sig, dess kvalitet eller dess moderiktighet, som gör det så åtråvärt, utan - själva det höga priset.
"Lyxföretagen har insett detta och höjer summrona", skriver Björk.


När en vanlig basebollkeps, försedd med två kattliknande "öron" ,säljs hos Givenchy, blir priset: 15 500 kronor.







Man anar, att det inte längre är varan i sig, vad den kostar att formge, tillverka eller vad materialet kostar, som ligger bakom priset, utan  i stället det faktum, att alla som går runt med en sådan här keps kan berätta: Ja, jag betalade 15 500 kronor för den här kepsen! Jag har råd! Har du?


Det är alltså själva priset som blivit det kunden köper. Eller kanske också tillhörigheten att kunna visa: jag hör till de välbärgade människor som kan betala så här mycket. För en keps. som jag kanske glömmer sedan på bussen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar